Čo je content marketing a ako ho robiť v roku 2024?

Content marketing dáva zákazníkom pridanú hodnotu, ktorú hľadajú

Content marketing je jedným z dôležitých prvkov kvalitného online marketingu. Jeho hlavnou myšlienkou je tvorba obsahu, ktorý zaujme vopred vybranú cieľovú skupinu. V tomto článku sa bližšie pozrieme na význam obsahového marketingu a prezradíme vám zopár trikov, ako začať digitálny obsah používať tak, aby ste z neho ťažili.

Čo je content marketing – definícia

Content Marketing Institute definuje obsahový marketing ako marketingovú techniku, ktorá vytvára a šíri hodnotný, relevantný a konzistentný obsah, aby prilákala a udržala jasne vymedzené publikum a naviedla ho na správanie prinášajúce firme zisk. Ide teda o obsah, ktorý slúži ako pridaná hodnota pre vopred určenú cieľovú skupinu zákazníkov. Mal by byť zaujímavý, informatívny, dôveryhodný a zábavný. Mal by vyvolávať zvedavosť a podnecovať ku kúpe.

Obsahový marketing vám pomôže získať:

  • lojalitu zákazníkov
  • lepší imidž firmy na trhu
  • zvýšenie predaja produktov a služieb

Predstavte si mať zákazníkov, ktorí by sa radi a často pohybovali po vašom webe či vašich profiloch na sociálnych sieťach a doslova by čakali na to, akú ďalšiu zaujímavosť si môžu od vás prečítať, pozrieť alebo vypočuť. To by bola paráda, však? Aj toto všetko sa dá dosiahnuť pomocou dobre nastaveného content marketingu. Ako? Čítajte ďalej.

Tajomstvom content marketingu je pridaná hodnota

Kľúčovým faktorom content marketingu je vytváranie hodnoty pre cieľové publikum. Práve prínos obsahu totiž odlišuje content marketing od iného druhu marketingu. Ak firma používa obsahový marketing správne, stanovená „cieľovka“ ich časom začne vyhľadávať sama, kvôli hodnote, ktorú jej prináša. Šancu uspieť máte iba vtedy, ak obsah odráža pochopenie potrieb potenciálnych zákazníkov a prináša aj riešenie.

Content marketing si môžete robiť sami, alebo oň požiadajte odborníkov

Obsahový marketing robí z vás a vašej firmy odborníka v oblasti, v ktorej pôsobíte. Vezmime si napríklad e-shop s topánkami. Pokiaľ by ste postupne začali pridávať aj zaujímavý obsah o najlepších bežeckých topánkach, nepremokavých botaskách do lesa na najbližšiu jeseň, alebo jednoducho o tom, akú výšku podpätku si zvoliť na tú ktorú udalosť, budete pôsobiť odborne a získate si tak dôveru zákazníkov. 

Tip: Pre maximálny efekt odporúčame neostať len pri texte, ale spraviť napríklad aj krátke video na Youtube. 

Ako funguje zákaznícke správanie podľa modelov AIDA a STDC

Ešte predtým, než začnete predávať akýkoľvek výrobok, potrebujete (aspoň zbežne) poznať nákupný cyklus a správanie zákazníkov. Môžeme si ho znázorniť na dvoch modeloch – AIDA a STDC. 

Obsahový marketing a model AIDA

Model AIDA (Attention-Interest-Desire-Action) predstavuje proces akejkoľvek komunikácie vedúcej potenciálneho zákazníka, ktorý zatiaľ nepozná váš produkt, k jeho kúpe a následnej premene na stáleho zákazníka. Stálym zákazníkom sa pritom v priemere stáva každý 10-ty potenciálny zákazník. Model AIDA sa skladá zo štyroch krokov:

  1. Pozornosť (z angl. Attention)

Ide o situáciu, kedy potenciálny zákazník cíti nejakú potrebu, ale ešte nevie o prostriedkoch, ktoré by ju naplnili. Začína preto pátrať. V tomto momente potrebujete upriamiť jeho pozornosť na váš komunikačný kanál.

  1. Záujem (z angl. Interest)

Zákazník už vie, že existujete, a začína sa zaujímať o váš produkt. Demonštrovaním jeho vlastností sa vám aj naďalej podarí udržať jeho počiatočnú pozornosť.

  1. Uvažovanie o kúpe (z angl. Desire ako túžba niečo kúpiť)

V tomto kroku potenciálny zákazník rozmýšľa nad tým, či ste preň tou najlepšou voľbou. Zvažuje pre a proti a to, kde sa mu kúpa daného produktu či služby oplatí najviac. Najlepším pomocníkom je tu remarketing, vďaka ktorému sa bude vaša značka aj naďalej pripomínať v reklamách, až tak, že potenciálny zákazník začína túžiť práve po vašom produkte.

  1. Akcia, čiže nákup (z angl. Action)

Zákazník robí rozhodnutie a završuje ho kúpou. Tradičný marketing pomáha pri kroku 3 a 4, content marketing má pod palcom kroky 1 a 2, čiže vyzdvihuje povedomie o vašom produkte či službe.

Obsahový marketing a model STDC

Ďalším modelom, ktorý sa zaoberá nákupnými fázami zákazníka, je model Avinasha Kaushlika nazývaný STDC (See-Think-Do-Care). Tento model hovorí o tom, že na internete nie je zákazník pripravený nakupovať okamžite a jeho nákupný proces môže trvať dlhšie. Tomu je potrebné prispôsobiť aj komunikáciu. Model STDC sa skladá zo štyroch nákupných fáz, v ktorých sa zákazník nachádza počas nákupného procesu. Poďme sa na nich bližšie pozrieť na príklad e-shopu s pneumatikami. 

  1. Videnie (z angl. See)

Vo fáze See sa nachádzajú všetci potenciálni zákazníci, ktorí by mohli mať o váš produkt záujem. Ak ste teda povedzme spomínaný e-shop s pneumatikami, zaujímajú vás všetci, ktorí majú auto. Obsah na webe z kategórie See treba prispôsobiť širokému publiku. Docielite to napríklad jeho optimalizáciou na kľúčové slová, odkazom v podobných článkoch alebo platenou reklamou.

  1. Myslenie (z angl. Think)

Do skupiny Think patria všetci, ktorí práve uvažujú nad kúpou nových pneumatík. Content spadajúci pod fázu Think by sa mal zameriavať na prácu so sociálnymi médiami alebo špecifickejšie cielenú reklamu.

  1. Konanie (z angl. Do)

Do tejto kategórie spadajú potenciálni zákazníci rozhodnutí o kúpe pneumatík. Momentálne sa rozhodujú, kde si ich kúpia. Pre váš biznis bude najlepšie, ak to bude práve u vás.

  1. Starostlivosť (z angl. Care)

Po nákupe nastupuje starostlivosť o zákazníkov, aj vďaka ktorej sa z jednorazového zákazníka stáva pravidelne sa vracajúci stály zákazník. Ako komunikačný kanál môžete využiť newsletter, blog alebo fanúšikovskú základňu na sociálnych sieťach. 

Ďalší príklad na fázu Care: Pokiaľ vlastníte spomínaný e-shop s pneumatikami, môžete napísať napríklad blogový článok na tému Ako skladovať pneumatiky. Potenciálni zákazníci si môžu daný článok prečítať ešte dnes a spomenúť si na Oponeo o tri roky, keď budú potrebovať nové pneumatiky a zbadajú túto značku medzi výsledkami Google-u. A keďže už v minulosti čítali článok z tohto webu, budú náchylnejší kliknúť práve na tento výsledok.

Gabka Koščová, odborníčka na content marketing: „Model STDC neprestajne využívam počas tvorby personalizovaného obsahu pre svojich klientov. Vďaka nemu hneď viem, ako články písať a propagovať. See články sa skvelo optimalizujú pre Google, Think články sú vhodné na sociálne médiá, Do články cielim na úzke publikum a Care články ponúkam v newsletteri. Necielim tak iba na tých, ktorí potrebujú produkt hneď teraz, ale cielim svoj obsah aj na tých, ktorí by ho mohli potrebovať v budúcnosti.“

Viac o content marketingu napasovanom na model STDC si môžete prečítať v jednom z Gabkiných článkov.

Beauty blog, ktorý môže slúžiť ako komunikačný kanál obchodu s módou či kozmetikou

6 príkladov content marketingu

Články zďaleka nie sú jediný obsah, ktorý by vašich zákazníkov potešil, aj keď sú často rozhodujúce. Existuje tak veľa foriem obsahového marketingu, ako existuje foriem samotného obsahu. 

Pokiaľ by sme v článku predstavili všetky, ešte aj tí najskalnejší čitatelia by pravdepodobne mali problém s jeho dočítaním pred koncom dnešného dňa. Podrobnejšie preto predstavíme 6 foriem content marketingu. 

Blog ako predstaviteľ content marketingu na vlastnom webe

Blog je jednou z najdôležitejších častí obsahového marketingu. Je skvelým prostriedkom, ako dať o sebe vedieť a dostať sa do povedomia tisíckam ľudí. Zákazníci milujú informácie, ktoré im môžu pomôcť v ich vlastnom podnikaní alebo bežnom živote, a ktoré sú navyše zadarmo bežne dostupné na internete.

Kvalitný blog, ktorý nezanedbáva SEO, si návštevnosť získava sám. Zo skúseností prinášajú webom najviac organickej návštevností 2 typy stránok:

  1. kategórie produktov (pri e-shopoch)
  2. blogové články (pri všetkých weboch).

Keďže sa už potenciálny zákazník dostal priamo na váš web, viete ho lepšie nasmerovať k akcii než na iných kanáloch. Vytvorte preto takú blogovú nádielku poznatkov, že sa k vám budú zákazníci vždy radi vracať, aby sa toho dozvedeli ešte viac.

Pri tvorbe obsahu však nezabúdajte na dôkladnú SEO analýzu kľúčových slov. Analýza je akýmsi odrazovým mostíkom pri tvorbe obsahu. Vďaka nej zistíte, aké kľúčové slová by mal článok obsahovať, aby poskytol zákazníkom práve tie informácie, ktoré vyhľadávajú. Ak zaradíte do článku kľúčové slová s vysokou hľadanosťou v Google, pomôže vám to k vyšším pozíciám v SERP. 

Analýza kľúčových slov tvorí základ pre službu Contentový SEO šprint od našej agentúry Increaseo. Výsledkom je prehľadný redakčný plán, podľa ktorého dokážeme vytvoriť hodnotný SEO obsah. 

TIP: Princípy SEO sú témou na ďalší článok. Prečítajte si viac na našom blogu: Čo je SEO (Search Engine Optimization)

SEO optimalizácia pomôže vášmu webu dostať sa na prvú stránku v Googli

Príklady obsahového marketingu mimo vlastného webu

V obsahovom marketingu mimo vlastného webu sa nekladie zvýšený dôraz na SEO. SEO sa rieši prevažne iba v rámci nadpisov, ak vôbec.

Video obsah na Youtube

Youtube, ktorý je súčasne sociálnou sieťou aj vyhľadávačom, je jedným z najlepších portálov pre úspešný content marketing. Video obsah je atraktívny a ľahko zdieľateľný, takže môžete prezentovať svoje produkty, podeliť sa so svojím know-how či inými zaujímavými informáciami. Navyše, keďže Youtube vlastní Google, videá sa často zobrazujú na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania. 

Podcast

Podcasty ukazujú vašu firmu doslova v inom tóne. Vďaka nim sa vám otvorí nová platforma, na ktorej sa môžu o vás potenciálni zákazníci dozvedieť viac. Informácie sú zväčša zadarmo, čím sa zavďačíte svojim možným budúcim fanúšikom. Hokejovým fanúšikom sa určite zavďačili chlapci Boris a Brambor. Podcast si navyše môžete nahrávať aj na video a tak si „jedným ťahom” vytvoriť obsah nie len na Spotify, ale aj na Youtube.

Formou obsahového marketingu môžu byť aj obľúbené podcasty

Sociálne siete

Práca so sociálnymi sieťami je v dnešnej digitálnej dobe absolútnou nutnosťou. Môžete na nich propagovať svoje produkty a služby vďaka zdieľanému obsahu na vlastnom kanáli, pomocou platenej reklamy, avšak aj pomocou zdieľania vašich príspevkov od ostatných užívateľov sociálnych sietí. Na Facebook či instagram môžete pohodlne pridávať svoje videá, obrázky aj textový obsah a postupne získavať pozornosť publika. 

Podľa štatistiky od DemandSage z roku 2023 je na sociálnych sieťach aktívnych až 4,9 miliardy ľudí, teda až 61,25% populácie. Najpopulárnejšia sieť (okrem YouTube) je u nás Facebook, potom TikTok a komunikačná služba WhatsApp.

Kvalitný obsahový marketing vám môže pomôcť vytvoriť aj influencer

Infografika

Infografika je obsah šírený prostredníctvom obrázkov, ktorý poskytuje informácie, štatistiky a grafy, ale aj napr. funkcie výrobkov, návody a postupy či porovnania vlastností. Je to nástroj, ktorý pomáha ľuďom rýchlejšie a jednoduchšie pochopiť a zapamätať si informácie. Infografiky sú populárne v médiách, vzdelávaní a obchodnom svete, pretože umožňujú efektívne komunikovať zložité nápady a údaje v stručnej a zaujímavej forme.

Ako príklad uvedieme infografiku o pitnej vode v EÚ od Európskej komisie – 

Pitná voda v EÚ:

Infografika o pitnej vode v EÚ

Táto bola vytvorená s cieľom informovať ľudí o novej legislatíve, ktorá určuje prísnejšie limity na škodlivé látky v pitnej vode. Jednoducho podáva informácie o spotrebe vody na osobu v krajinách EÚ, aj o jej zdrojoch. 

Vytvoriť infografiku o čomkoľvek nie je nič zložité. V súčasnosti existuje niekoľko nástrojov, s ktorými to hravo zvládnete, napríklad Infogram.

Email marketing

Email marketing je oslovenie zákazníka prostredníctvom elektronickej pošty. Môžete ho takto informovať o aktuálnej ponuke, zľave, budovať dôveru či snažiť sa o opakovaný nákup. Môžete sledovať aj jeho správanie sa – či na danú ponuku klikol, alebo či si daný produkt aj kúpil – a tak prispôsobovať ponuku jeho potrebám a záujmom.

Okrem už spomínaných patria k nástrojom content marketingu aj knihy, e-knihy, videá, newslettre, webináre, viral marketing, appky alebo rôzne prezentácie

Content marketing v praxi vo vašej firme

Obsahový marketing sa používa na Slovensku čím ďalej, tým viac. Vytvoriť ho môžete troma spôsobmi:

  • in-house
  • externe
  • pomocou riešenia „na kľúč“

In-house riešenie zastrešuje všetko, čo si dokážete spraviť sami vo firme. Pokiaľ na to máte mentálne aj finančné kapacity, spravte analýzu sentimentu. Ďalším, prekvapivo efektívnym spôsobom je spýtať sa svojich už existujúcich zákazníkov, aký obsah by im pomohol v súčasnosti, alebo aký by ich potešil v čase, keď vás hľadali. Takisto môžete zbierať ohlasy zákazníkov v diskusiách na sociálnych sieťach alebo si od nich pýtať spätnú väzbu cez email marketing.

Ak na ani jednu z týchto možností nemáte kapacity, prenechajte tvorbu contentu profesionálom. Externé riešenie predstavuje agentúry alebo freelancerov, ktorí vám budú napríklad písať články na blog. Avšak v tomto bode sa treba držať hesla: kvalita je lepšia než kvantita. V dnešnej dobe je totiž internet priam presiaknutý rôznymi článkami na témy od výmyslu sveta, ktoré nepridávajú čitateľovi žiadnu hodnotu. A o tom content marketing rozhodne nie je.

Obsahový marketing je dôležitá časť marketingovej stratégie firmy

O riešenie „na kľúč“ sa vám postará špecializovaná agentúra, ktorá dokáže zastrešiť všetky aktivity spojené s content marketingom. Skutoční profesionáli vás budú vždy vedieť správne naviesť na to, v akej miere, a či vôbec, je pre váš typ podnikania potrebný content marketing. Takíto špecialisti sa nachádzajú aj v radoch agentúry Increaseo. Ak máte otázky ohľadom SEO, neváhajte sa na nás obrátiť, prípadne si rezervujte našu SEO analýzu zadarmo.

Investovať do obsahového marketingu alebo nie? To je tá otázka…

Prvým bodom, nad ktorým by ste sa mali ako firma v otázke content marketingu zamyslieť, je to, či doň vlastne investovať alebo nie. Ani taká trendy vecička, akou je content marketing, totiž nie je pre všetkých.

Investícia do obsahového marketingu sa oplatí firmám, ktoré dokážu zastrešiť všetky aktivity súvisiace s jeho tvorbou. Vysoko kvalitný obsah často nedokáže dodať len tak niekto z vonka, kto nepozná vašu firmu, jej hodnoty a cieľovú skupinu. Ak nie ste schopný, či už kapacitne alebo z iných dôvodov, počas celého procesu sprevádzať agentúru, ktorá vám ho tvorí, radšej si zvoľte inú formu marketingu.

TIP: Nezabúdajte na to, že keď už sa pustíte do obsahového marketingu, mal by byť jeho obsah zosúladený aj s vašimi ostatnými marketingovými aktivitami. Pri jeho plánovaní by preto nemali chýbať ani ľudia zodpovední za samotný produkt a obchod.

Osobná poznámka od nášho CEO, Rolanda: „Bez content marketingu by som dnes určite nepodnikal. Môj marketing začal tak, že som si na svoj osobný blog písal články ako Ako si vytvoriť WordPress stránku za 30 minút alebo Email marketing pre začiatočníkov. Vďaka tomu sa mi postupne začali ozývať záujemcovia o marketingové služby. Videli, že moje články sú napísané dobre, a tak (správne) predpokladali, že sa danej téme naozaj rozumiem a pomôžem aj im. Postupom času som sa špecializoval len na SEO služby. Klienti sa ozývali stále viac a viac, a tak som prešiel z freelancera na agentúru.

Ak mám byť úprimný, tak posledných niekoľko rokov som na obsahový marketing kašľal. Neinvestoval som do neho čas a peniaze nie kvôli tomu, že by nefungoval, ale práve naopak. Mali sme čo robiť, aby sme vedeli uspokojiť už existujúci dopyt po našich službách. Ak by sme vtedy písali ešte aj kvalitné články o SEO, tak by som už asi ani nespával. 🙂 Vďaka Bohu, už sa nám podarilo vybudovať skvelé procesy a tím a tak je opäť viac priestoru na náš marketing.“

Návratnosť obsahového marketingu

Tvorba skutočne dobrého contentu nie je jednorázová záležitosť. Kvalitný SEO obsah však dokáže priniesť ľudí na váš web už od prvej chvíle, ako ho začnete publikovať. V tomto procese nám ide hlavne o budovanie značky ako takej.

U nás, v agentúre Increaseo, vytvárame v rámci Contentového SEO šprintu redakčný plán. Na základe tohto redakčného plánu je možné napísať články, bohaté na užitočné informácie, ktoré ľudia skutočne potrebujú a vyhľadávajú. 

Chápeme, že nie každý zákazník je pripravený nakúpiť hneď teraz, a preto je pre nás dôležité, aby sme strategicky informovali o existencii webov našich klientov širokú verejnosť, ktorá si na ne spomenie priamo v situácii, kedy ich bude potrebovať. 

Skutočne dobrý SEO obsah bude majiteľovi stránky prinášať zisk či úžitok aj 5 rokov po jeho napísaní. Radi vám pomôžeme naplánovať si efektívnu obsahovú stratégiu či napísať skvelé SEO články. Ideálne oboje. 🙂 

Začnite s dobrým content marketingom hneď teraz

Vďaka dobre spracovanému a hodnotnému obsahu bude prirodzená návštevnosť vášho webu rásť, čím si tvoríte veľkú reklamu za málo peňazí. Ak však práve začínate podnikať a potrebujete sa dostať do povedomia verejnosti, zvoľte radšej PPC alebo Facebook reklamu a s obsahom začnite neskôr.

Pravidelnosť prispievania nie je pri obsahovom marketingu pre SEO až tak dôležitá. Avšak je skvelé, pokiaľ vaši fanúšikovia vedia, kedy najbližšie si môžu prečítať ďalší zaujímavý obsah od vás. Zopár tipov na content marketing, ktorý zaberie:

  • poznajte svoju cieľovú skupinu
  • tvorte kvalitný obsah
  • nezabúdajte na „call to action“ prvky
  • cieľte na nových i existujúcich zákazníkov (metóda STDC)
  • analyzujte čítanosť a mieru preklikov

Veľmi obľúbeným je v content marketingu recyklácia obsahu, podobne, ako to robieval Disney vo svojich rozprávkach, v ktorých používal rovnaké scény. 

Obsahový marketing – slovo na záver

Ako poznáte, že je váš obsah skutočne dobrý? Trafili ste do čierneho vtedy, ak si ho chce verejnosť prečítať, pozrieť či vypočuť a ľudia si ho sami vyhľadajú, ba dokonca zaň aj radi zaplatia.
Používate pri svojom podnikaní content marketing? Ak nie, je najvyšší čas s tým niečo urobiť. Radi vám pomôžeme s analýzou vášho webu a nastavením obsahu, ktorý predáva, v rámci našej SEO analýzy zadarmo.

O autorovi

Roland Vojkovský

Riadim SEO agentúru Increaseo, mudrujem hlavne o marketingu (tu aj na osobnom blogu ) a budujem webové projekty postavené na kvalitnom obsahu a poctivom SEO. Čiže presne tak, ako to radím aj ostatným.